Jobs op po(o)lshoogte

Generatie Z wil applicatie in zoektocht naar een job

Roeselare,  25 mei 2016 - Jobs zijn meer dan ooit binnen handbereik want Accent Jobs lanceert de mobiele applicatie SWOP nu ook op Apple Watch. SWOP is de applicatie van de Belgische recruitment specialist Accent Jobs waarmee je snel, eenvoudig en overal op zoek gaat naar een baan via je smartphone. Recentelijk onderzoek van Accent Jobs in België toont deze nood voor digitalisering aan: meer dan de helft (53%) van de Belgen wil een mobiele applicatie gebruiken om een nieuwe job te vinden en bij Generatie Z (16-21) is de nood zelfs nog hoger: 3 op 4 wil een app om de zoektocht te vereenvoudigen. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat Belgen zich tijdens het zoeken naar een job vooral ergeren aan de traagheid van het proces. Bij SWOP krijgt elke sollicitant binnen de 48 uur een antwoord op zijn kandidatuur. Met SWOP op Apple Watch benadrukt Accent Jobs zijn investeringen in de digitalisering van zijn services.

SWOP een job op je horloge

Als je de applicatie op iPhone downloadt dan kan je die vanaf vandaag aan jouw Apple Watch verbinden. Dat houdt in dat je vacatures kan raadplegen en beantwoorden vanop jouw horloge. Op je Apple Watch krijg je net zoveel informatie over de job als op de Accent Jobs website en de smartphone applicatie. SWOP werkt met geolocatie, waardoor jobs dicht in de buurt eerst getoond worden. Kom je een jobaanbieding tegen die je aanspreekt? Dan klik je op het duimpje omhoog. Een medewerker van Accent Jobs neemt dan binnen de 48 uur telefonisch contact met je op. De app is gratis beschikbaar.

Antwoord binnen 48 uur

Het recente onderzoek van Accent Jobs, samen met Trendwolves, wijst ook op enkele pijnpunten tijdens het sollicitatieproces waar Accent Jobs, via zijn verschillende digitale initiatieven zoals SWOP en WhatsApp, op wil inspelen. Zo toont het onderzoek aan dat het sollicitatieproces bijna de helft van de Belgen afschrikt. Een kwart van de Belgen ervaart zelfs het aanmaken van een CV als een stressvolle ervaring. De applicatie SWOP wil alles sneller en efficiënter doen verlopen voor zowel werkgever als (potentiële) werknemer. Bovendien krijgt elke sollicitant binnen de 48 uur een antwoord op zijn kandidatuur via SWOP en ook daarmee wil Accent Jobs het solliciteren aangenamer maken. Want uitblijven van een reactie of te lang moeten wachten op een antwoord blijkt de grootste frustratie te zijn bij de Belgen tijdens het solliciteren, zo toont het onderzoek.

Koploper op digitaal vlak

“We merken dat jonge Belgen andere, nieuwe behoeftes hebben tijdens het sollicitatieproces. Alles moet sneller, eenvoudiger én overal beschikbaar zijn. Daarom ontwikkelden we SWOP, experimenteren we met videosollicitaties en zijn we gestart met jobaanbiedingen via WhatsApp. Ons uitgangspunt is dat je eender wanneer en waar je ook bent, op zoek moet kunnen gaan naar een baan”, besluit CEO Jérôme Caille.

Dat de aanpak duidelijk aanslaat bij jongeren, toont het het succes van de digitale initiatieven van Accent Jobs. SWOP bestaat nu iets langer dan een jaar en al meer dan 700 mensen vonden een nieuwe job via de applicatie. De Digital Talent Hunters, een dedicated team dat actief mensen rekruteert via LinkedIn, hielp op 1 jaar meer dan 100 mensen aan een nieuwe job. Tenslotte is er het versturen van vacatures via WhatsApp, waarmee Accent Jobs in januari 2016 van start ging.

Surf voor meer info naar www.swopajob.be.

Swop Apple Watch
Download afbeelding


Over Accent Jobs

Accent Jobs is een rekruteringsspecialist die zich volledig toelegt op tijdelijke jobs met optie vast in België en Nederland.
Omzet in 2014: 348 miljoen euro
Interne medewerkers: 700
Kantoren: 250


Eline David

Eline David Brand & Communication Manager