Rekeningrijden in België: wat is het en wat kost het?

Rekeningrijden in België: wat is het en wat kost het?

Dat ons land een fileprobleem heeft, is een understatement van jewelste. De auto is dan ook met voorsprong het favoriete vervoermiddel van de Belgen, de hoge brandstofprijzen en schadelijke effecten op milieu en leefomgeving ten spijt. Om die trend te keren, legt Europa de lidstaten almaar strengere normen op. Deze maand is ook België gestart met een proefproject rond rekeningrijden. Wat houdt dat precies in, rekeningrijden? En – vooral – wat kost dat?

Rekeningrijden: je betaalt voor de kilometers die je aflegt

Het principe van slim rekeningrijden is eenvoudig: je betaalt geen verkeersbelasting meer, betalen doe je alleen voor de kilometers die je aflegt. De onderliggende gedachte? Wie veel rijdt, voelt dat meteen in zijn portemonnee en zal in het vervolg twee keer nadenken alvorens opnieuw achter het stuur te kruipen. De fiets en het openbaar vervoer bieden daardoor een veel betere prijs-kwaliteitverhouding, wat deze mobiliteits- en milieuvriendelijke vervoermiddelen meteen een stuk aantrekkelijker maakt.

Rekeningrijden: duur in de spits, gratis na 22u

Naast de positieve effecten voor milieu- en leefomgeving beoogt de kilometerheffing een sterke afname van het fileprobleem. Dit door de kostprijs van het rekeningrijden in de spitsuren (7u-9u en 16u-18u) dubbel zo duur te maken als tijdens de rest van de dag. Ter compensatie rijd je tussen 22u en 5u ’s ochtends gratis. Door de kosten recht evenredig met de verkeersdrukte te doen toenemen, wordt de filedruk automatisch een stuk lichter.

Rekeningrijden: proefproject in en rond Brussel

Sinds februari loopt er in de Brusselse GEN-zone een proefproject rond kilometerrijden. Het gaat om een gezamenlijk initiatief van het Vlaams, Brussels en Waals gewest. Zo’n 1200 voertuigen werden voorzien van een GPS-systeem dat alle verplaatsingen opvolgt. Het Brusselse proefproject leidt tot heel wat controverse. Tegenstanders hekelen onder meer het feit dat er voor elke verplaatsing betaald moet worden, ook al is die noodzakelijk. Voorstanders verwijzen naar studies die aantonen dat een kilometerheffing wel degelijk leidt tot minder verkeer.

Deel dit artikel

Melissa Goossens Project Manager Compliance

Gerelateerde posts

  • Woon-werkverkeer op Car Free Day
    vervoersonkosten | mobiliteit

    Woon-werkverkeer op Car Free Day

    In teken van De Week van de Mobiliteit is het vandaag 19 september 2013 Car Free Day, een duurzame pendeldag. Een initiatief om de filesleur te doorbreken. Wat wordt er bedoeld met pendelen? Hoe zit het met jouw kilometervergoeding? Wij geven je graag een woordje uitleg.
  • Rekeningrijden, ben jij voor of tegen?
    mobiliteit | wetgeving

    Rekeningrijden: ben jij voor of tegen?

    Het concept van rekeningrijden deed de gemoederen al hoog oplaaien. Je hebt believers en non-believers. Accent Jobs neemt geen standpunt in. Maar legt je uit wat het is en waar de nood vandaan komt.
  • Rijbewijs met punten: een bedreiging voor de arbeidsmarkt?
    mobiliteit | wetgeving

    Rijbewijs met punten: een bedreiging voor de arbeidsmarkt?

    Er ligt een wetsontwerp op tafel voor een rijbewijs met punten. Bega je een overtreding? Dan krijg je strafpunten waarmee je jouw rijbewijs tijdelijk kunt kwijtraken. Maar wat met vertegenwoordigers die constant op de baan zijn? Of mensen die heel wat kilometers afleggen van en naar hun werk? Moeten zij straks voor het minste de auto aan de kant laten?
  • ongeval op weg naar het werk of arbeidsongeval
    wetgeving | mobiliteit

    Ongeval op weg naar het werk of arbeidsongeval: waar zit het verschil nu precies?

    Je bent op weg naar jouw werk, je neemt jouw voorrang van rechts en plots knalt er een auto op jou. Je hebt net een ongeval op weg naar het werk gehad. Of is het nu een arbeidsongeval? We helpen jou op weg.
  • Hoe je toch aangenaam kunt pendelen in deze tijden van stakingen
    mobiliteit

    Hoe je tóch aangenaam kunt pendelen in deze tijden van stakingen

    Het woord ‘stakingen’ kregen we al meermaals op ons bord geserveerd de afgelopen weken. Over het hoe en het waarom moet je bij de vakbonden aankloppen. Over het ‘tóch aangenaam op het werk geraken’ moet je hier zijn.